آمبولیزاسیون عروق معده راهی برای درمان چاقی مفرط

1 دسامبر 2015- یک روش مداخله ای رادیولوژی می تواند به کاهش چاقی در افرادی با چاقی موضعی موثر باشد، نتایج این تحقیق درنشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکایی شمالی(RSNA) ارائه  شد.

آمبولیزاسیون شریان معده برای چندین دهه توسط مداخلات رادیولوژی استفاده شده است، این روش راهی برای متوقف نمودن خونریزی در شرایط اضطراری است، اما ایده ی استفاده از این روش به عنوان راهی برای درمان چاقی، ایده ی جدیدی است.

دکتر مبین سید، رایولوژیست در اوهایو می گوید: درحال حاضر، نتایج اولیه ی این روش نشان می دهد استفاده از این مداخله راهی ایمن و بالقوه موثر برای درمان چاقی مرضی است، ایده ی این روش جدید، از کشف هورمون تحریک کننده ی اشتها یعنی گرلین (در معده تولید می شود) در سال 1999 منشاء می گیرد. افزایش غلظت ghrelinیکی از علل عدم توانایی افراد در  پایبندی به یک رژیم غذایی است.

به منظور سرکوب تولید گرلین، رادیولوژیست ها در شریان معده که سرخرگ اصلی خونرسانی به معده است، آمبولی ایجاد نمودند. آمبولیزاسیون از طریق تزریق دانه های میکروسکوپی به داخل جریان خون ایجاد می شود. این دانه های میکروسکوپی راه خود را به شریان یافته و عروق کوچکتر را مسدود می کنند. همه ی این مداخلات از طریق تکنیک غیرجراحی تهاجمی از طریق یک کاتتر کوچک که داخل مچ دست یا کشاله ی ران وارد می کنند، انجام  می شود.

 دکتر سید پس از بررسی این نتایج درمطالعات حیوانی و تحقیقات اولیه در انسان این رویکرد را به اوهایو، جائیکه  بالاترین  میزان چاقی را در آمریکا دارد، آورد.

دکترسید توانست این کارآزمایی را از طریق معافیت دستگاه تحقیقاتی(IDE) از سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) راه اندازی کند. سازمان غذا و داروی آمریکا انجام این مطالعه ی آزمایشی را  برای کاهش اشتهای 5 فرد مبتلا به چاقی مرضی با نمایه ی توده ی بدنی 40 یا بالاتر با روش آمبولیزاسیون شریان معده  تایید نمود، این افراد در تلاشهای قبلی خود برای کاهش وزن، از طریق رژیم غذایی و ورزش موفق نبودند.

اولین بیمار در این مطالعه، برای اولین بار در نیمکره ی غربی، تحت درمان چاقی از طریق آمبولیزاسیون شریان معده قرار گرفت. برای همه ی بیماران این مداخله بصورت سرپایی انجام شد، سپس محققان با یک پروتکل دقیق، کیفیت زندگی بیماران را تحت نظارت قرار دادند، در این مدت از بیماران نمونه های  خونی گرفته شد تا از وضعیت سلامت آنها اطمینان یابند.

سه بیمار توانستند وزن خود را کاهش دهند از جمله یک نفر که قدی برابر با 4 فوت و 11 اینچ داشت توانست در مدت نه ماه، 50 پوند (حدود 25 کیلوگرم) از وزن خود را بکاهد، بیمار دوم و سوم کاهش وزن  خفیفی را تجربه کردند و بیمار چهارم درطی 3 ماه دوره ی پیگیری،  26 کیلوگرم از وزن خود  را از دست داد و او اولین فرد دیابتی  بود که تحت این مداخله  قرار گرفت.

 دکتر سید می گوید: این موضوع بسیار مهم است زیرا دیابت ارتباط محکمی با چاقی دارد ما نشان دادیم که این  روش برای  درمان چاقی در بیماران دیابتی  روشی عملی است.

 دکتر سید می گوید: درحالیکه  در آمبولیزاسیون های پیشین از کشاله ی ران برای دسترسی استفاده  می شد، این برای اولین بار است که عوامل آمبولیک را از طریق شریان رادیال درمچ دست که محل امن تر و قابل دسترس تری در بیماران چاق است، وارد شریان کردیم. این روش برای بیماران چاق بهتر است زیرا در این روش نیازی به دراز کشیدن به مدت طولانی بروی تخت نیست. افرادیکه قبلاً عمل بای پس داشته یا دچار آمبولی شده اند، برای روش "آمبولیزاسیون شریان معده " واجد شرایط  نیستند و بیمارانی که مبتلا به افسردگی راجعه هستند ممکن است از این روش منتفع نشوند، بهمین دلیل بیماران افسرده از این مطالعه حذف شدند زیرا داروهای ضد افسردگی  می تواند سبب افزایش  وزن این افراد شود، بیماران افسرده غالباً هنگامیکه گرسنه نیستند، شروع به خوردن غذا می کنند.

 این تحقیق هنوز درمراحل  ابتدایی خود است و قبل از تبدیل آن به یک روش  بالینی  باید تحقیقات بیشتری  بروی آن انجام شود. هنوز روش بای پس معده که در آن حجم معده بروش جراحی  کوچک می شود یک روش استاندارد برای درمان بیمارانی با چاقی مرضی است که سایر مداخلات در کاهش وزن برای آنها موثر نبوده است.

 نتایج اولیه ی این تحقیق نشانه ی مثبتی از یک رویکرد جدید برای مقابله با چاقی است. دکتر سید می گوید: ما تاکنون نتایج خوبی را دریافت کرده ایم هیچ عارضه ی جانبی عمده ای نیز در میان این بیماران مشاهده نشده است و امیدواریم مطالعات بیشتری را بروی بیماران با این روش یا با عوامل آمبولیک متفاوت شاهد باشیم. محققان درحال انتخاب بیمار پنجم برای ادامه ی این مطالعه هستند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/303389.php